Funktionell träning

Funktionell träning handlar om att träna kroppen inifrån och ut. Istället för att fokusera på de stora musklerna och ha som mål att öka omfånget på biceps är målet med träningen att göra de små djupa musklerna som stabiliserar kroppen starka och uthålliga. Förutom styrka utvecklas rörlighet, balans och koordinationsförmågan.

Bålen kallas ibland kroppens kärna (Core) och består av många små muskler som ligger djupt inne i kroppen nära ryggraden. Deras främsta uppgift är att stabilisera ryggen och att överföra kraft från överkropp ner till benen. Eftersom bålen involveras i så gott som alla styrkeövningar är en stark bål en förutsättning för att man ska kunna träna andra muskelgrupper med god teknik och få ut maximalt av övningen.

I funktionell träning används inte traditionella vikter och maskiner, utan tonvikten ligger på användning av bollar (medicinboll, coreboll), pinnar, red cord (remmar), gummiband och kettlebells.

Funktionell träning är en allsidig träning där du förutom att kanske träna inför ett visst mål också mår bra i vardagen och orkar lyfta matkassar och barn, rensa ogräs eller för att klara den belastning det faktiskt innebär att sitta stilla framför en dator åtta timmar per dag.

källa: Cykla, Vätternrundans magasin för cykelmotionärer.

Funktionell träning erbjuds som:

  • Personlig träning (individuell instruktion)
  • Gruppträning (regelbundet tillsammans i grupp)
  • Till företag (vid friskvårdsdagar eller enligt ök)